پارگی تاندونهای شانه

۳.۲/۵ - (۴ امتیاز)

پارگی تاندونهای شانه

یکی از علل شایع درد شانه و بازو در بیماران ، پارگی تاندونهای شانه یا تاندونهای روتاتورکاف هست. در آمریکا سالانه حدود ٢ میلیون نفر به دلیل درد شانه ناشی از پارگیهای روتاتورکاف به مراکز درمانی مراجعه می کنند. پارگی روتاتورکاف سبب ضعف اندام فوقانی و اختلال در فعالیتهای روزمره مثل لباس پوشیدن ، شانه کردن موها و یا اختلال در خواب می شود. بیشتر بیماران شبها حین خواب دچار درد شبانه می شوند. در این مقاله به راه های درمان پارگی تاندونهای شانه پرداختیم .

پارگی تاندونهای شانه

آناتومی مفصل شانه :

مفصل شانه از استخوان بازو ، استخوان کتف و ترقوه تشکیل شده است . یک مفصل گوی و کاسه ای می باشد.تاندونهای روتاتورکاف سبب نگه داشتن استخوان بازو در مفصل شانه می شوند. تاندونهای روتاتورکاف از ۴ تاندون تشکیل شده اند که سبب پوشاندن سر استخوان بازو می شوند.

وظیفه این تاندونها نگهداری استخوان بازو در مفصل شانه می باشد و در نتیجه به حرکات مفصل شانه در بالای سر و چرخاندن شانه کمک می کنند.یک ساک لغزنده به نام بورس در بالای تاندونهای روتاتورکاف و زیر استخوان آکرومیون وجود دارند که این بورسها در زمان پارگی این تاندونها یا آسیب آنها دچهار التهاب می شوند. این التهاب سبب درد مفصل شانه و کاهش حرکات شانه بویژه در انتهای حرکات خواهد شد.

تاندون شانه

تاندون شانه

در هنگام پارگی تاندونها ، اتصال بازو به کتف به هم می خورد . معمولا این تاندونها از نزدیک به محل چسبیدن به استخوان بازو ، پاره می شوند. عمدتا این پارگی ها در تاندون سوپرااسپیناتوس اتفاق می افتد ولی ممکن است همراه با درگیری سایر تاندونهای روتاتورکاف باشد.

دو نوع پارگی وجود دارد که در زیر به این دو روش و درمان پارگی تاندونهای شانه آن پرداختیم :

١- پارگی نسبی یا ناکامل :

در این پارگی ، آسیب ناکامل تاندون روتاتورکاف وجود دارد. این پارگی ها ممکن است سبب درد شدید در بازو و شانه شده و درد شبانه حین خواب ایجاد کند . بعضی بیماران مبتلا به پارگی های ناکامل ممکن است با فیزیوتراپی بهبود درد به صورت نسبی یا کامل پیدا کنند. البته باید توجه داشته باشیم این پارگی تاندون های شانه ( تاندونهای روتاتورکاف) با هیچ روش درمانی به جز جراحی قابل ترمیم نیستند.

روش های درمانی غیر جراحی مثل فیزیوتراپی یا تزریق های شانه سبب ترمیم تاندون نخواهند شد و این روشها فقط درد بیماران را کاهش می دهد. بنابراین حتی در صورت بهبود درد بیماران با روشهای غیرجراحی مثل فیزیوتراپی یا تزریق ، بیماران بایستی تحت نظر باشند و سالانه معاینه و بررسی شوند. در بعضی بیماران با پارگی نسبی یا ناکامل ، ممکن است ٢٠-٣٠ جلسه فیزیوتراپی درخواست شود ولی در صورت عدم بهبود درد بیماران به فیزیوتراپی یا در صورت تداوم درد حداقل برای مدت ۶ ماه ، نیاز به درمان جراحی آرتروسکوپی یا بسته ( لیزری) خواهند داشت . در این روش با ایجاد سوراخهای کوچک در شانه و به کمک دوربین ، بدون نیاز به باز کردن شانه ، ترمیم روتاتورکاف انجام می شود.

درمان پارگی تاندونهای شان

درمان پارگی تاندونهای شان

٢- پارگی کامل تاندون های روتاتورکاف:

در این نوع پارگی ، تاندونهای روتاتورکاف به صورت کامل پاره می شود و در واقع در تاندون های شانه، سوراخ ایجاد می شود. روش درمان مناسب این نوع پارگی ها ، روش جراحی به صورت آرتروسکوپی (لیزری یا بسته) یا روش باز انجام می شود.

در روش آرتروسکوپی یا لیزری بایستی تجهیزات خاصی فراهم شود که این هرینه ها توسط بعضی بیمه های تکمیلی پرداخت می شود. البته هزینه جراحی شانه توسط بیمه های تکمیلی پرداخت می شود و معمولا بیماران هزینه ای پرداخت نمی کنند.

در روش جراحی باز که با برش در مفصل شانه ، جراحی انجام می شود معمولا نیاز به تهیه وسایل خاصی نیست و فقط هزینه عمل جراحی شانه توسط بیمار پرداخت می شود که در صورتیکه بیماران بیمه تکمیلی داشته باشند هزینه به صورت کامل یا تقریبا کامل توسط بیمه بیماران پرداخت می شود و در واقع بیماران هزینه ای پرداخت نکرده یا به صورت جزیی پرداخت می نمایند. البته روش جراحی آرتروسکوپی شانه فوایدی مثل کاهش درد ، کاهش چسبندگی ، کاهش عفونت و خونریزی و … نسبت به روش جراحی باز دارد .

درمان پارگی تاندونهای شان

درمان پارگی تاندونهای شان

پارگی تاندونهای شانه یا روتاتورکاف

تاخیر درمان پارگی های کامل تاندون های روتاتورکاف سبب کوتاهی آنها و از بین رفتن تدریجی تاندونها خواهد شد و پس از مدتی قابل ترمیم نخواهند بود. بنابراین بهتر است درمان جراحی بیماران زودتر انجام شود. همچنین تزریق های مفصل شانه در پارگی های کامل تاندون های روتاتورکاف سبب از بین رفتن تاندونها خواهد شد و فقط ممکن است درد بیماران به صورت موقت بهبود یابد . این موضوع سبب عدم پی گیری مناسب بیماران یا مراجعه تاخیری بیماران خواهد شد که در نتیجه سبب تشدید پارگی تاندونهای شانه و کوتاهی آنها خواهد شد. در نتیجه ممکن است درمان جراحی آنها نتیجه مطلوبی نداشته باشد.

درمان پارگی تاندونهای شانه

در مورد ترمیم تاندونهای شانه باید بدانیم که جوش خوردن تاندون به استخوان طولانی و معمولا ٣ ماه می باشد. و بهبود درد بیماران به صورت قابل توجه ، ممکن است ۵-۶ ماه زمان ببرد. بنابراین بیماران باید توجه داشته باشند که درد آنها پس از جراحی شانه بلافاصله کاهش نمی یابد و بیماران بایستی صبر و حوصله داشته باشند.

اگر در این خصوص سوالی دارید در قسمت پایین همین مقاله نظرات و سوالات خودتون رو مطرح کنید دکتر امیر سبحانی فوق تخصص جراحی شانه شخصا به این سوالات جواب خواهد داد .

دکتر امیر سبحانیمشاهده نوشته ها

دکتر امیر سبحانی جراح ارتوپد فوق تخصص جراحی شانه جراحی آرنج ، تعويض مفصل شانه و آرنج ، آسيب های ورزشی ، ناهنجاريهای مادرزادی، شكستگي های شانه و آرنج

۳ نظر

  • درود.من دیروز جراحی داشتم
    left labral repair
    اینجا بعد از جراحی آنتی بیوتیک ندادن و میگن تا زمانی که عفونت نکرده نیاز نیست.سوال من اینه که تو ایران شما به همه مریض ها بعد از جراحی آنتی بیوتیک میدید؟
    سپاس از شما

  • با سلام خدمت دکتر،
    دکتر من خارج از کشور هستم تقریبا ۷ هفته میشه که عمل ترمیم کاف داشتم، تاندون به صورت کامل پاره نبود و به گفته خود جراح تاندون با ترمیم به هم نزدیک شده و بخیه شده.
    اما هنوز شب تو خواب ناگهان درد شدید همان قسمت تاندون احساس میکنم و ممکنه دردش تا چند ساعت طول بکشه، اما در طول روز مشکل چندانی ندارم خیلی، آیا این درد شدید شب هنگام طبیعی هستش؟؟

    ممنون میشم پاسخ بنده را بدهید🙌🏾🙌🏾🙌🏾

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوبت دهی و مشاوره